Udrednings- og samtaleforløb
Jeg udfører udredninger og samtaleforløb for både kommuner, forsikringsselskaber og familier. Mit fokus er ikke på testresultaterne, men på hvordan vi omsætter resultaterne til ny viden, der gavner barnet i hverdagen. Herunder kan du læse mere om de forløb, som jeg tilbyder.
Udredningsforløb
Samtaleforløb
Kognitiv træning
Udredningsforløb
I min klinik foretager jeg hovedsageligt udredninger af børn og unge, der oplever udfordringer i skolen og i hverdagen. Disse udfordringer kan være alt fra problemer med at koncentrere sig, angst, have svært ved de sociale regler og/eller noget fjerde. Inden jeg starter et udredningsforløb, inviterer jeg forældre eller værge til en forsamtale, hvor vi i fællesskab finder ud af om et udredningsforløb er det rigtige for jer og jeres barn. Under denne forsamtale finder vi også ud af, hvad du/I gerne vil have ud af udredningsforløbet.
Når jeg starter et udredningsforløb, foretrækker jeg at bruge den psykologiske metode terapeutisk assessment. Det betyder, at jeg sideløbende med udredningen bruger tid på at sætte fokus på barnets/den unges styrker for at forstå, hvordan der kan komme mere fokus på disse, og hvordan barnet og familien kan få større indsigt og accept af den aktuelle situation.
Et udredningsforløb er typisk inddelt i 6 trin. Hvis du er interesseret, kan du klikke på figuren til højre for at læse mere om, hvad de enkelte trin består af.
Læs mere ved at trykke på tallet
Kognitiv træning
Nogle børn og unge har brug for hjælp til at være mere bevidste om, hvordan de aktivt bruger deres opmærksomhed eller hukommelse i det daglige og i skolen, for på den måde at få en bedre og mere velfungerende hverdag. For nogle kan denne hjælp være systematisk kognitiv træning.
Derfor tilbyder jeg tre forskellige hukommelsesforløb, der tager udgangspunkt i systematisk, kognitiv træning. Du kan læse mere om de enkelte forløb i boksen til højre.
Det er ikke alle børn, der har brug for et intensivt kursus for at forbedre opmærksomheden og hukommelsen. For nogen er et kortere samtaleforløb nok. I disse samtaler vil dit/jeres barn og jeg drøfte, hvordan de bedst muligt bruger deres energi og opmærksomhed i hverdagen, og jeg vil rådgive dem i forskellige hukommelses- og opmærksomhedsstrategier. Et kortere samtaleforløb varer ca. 5-8 sessioner á 45 min.
Samtaleforløb
Når jeg starter et udredningsforløb, bruger jeg den psykologiske metode terapeutisk assessment. Denne metode lægger vægt på, at der sideløbende med udredningsforløbet kører et samtaleforløb, hvor psykologen i fællesskab med barnet/den unge og forældre finder frem til barnets udfordringer men især også barnets/den unges styrker.
På den måde kan vi i fællesskab komme frem til, hvordan barnet/den unge bedst kommer i trivsel igen.
Denne metode betyder, at mange børn/unge ikke behøver at opstarte et nyt samtaleforløb når udredningen afsluttes, da terapeutisk assessment integrerer udredning og terapi. Det gør udredningsprocessen mere overskuelig både for barnet/den unge og forældre.
Derfor tilbyder jeg som hovedregel ikke selvstændige samtaleforløb men udelukkende samtaleforløb i kombination med et udredningsforløb.