Lær at bruge BASC-3: Udredning, tolkning og planlægning af næste skridt

Forhåndsgodkendt af psykologforeningen

Kursets målgruppe:

Primært henvendt til praktiserende psykologer

Kurset er godkendt med 6 timer som: Klinisk børne- og ungepsykologi (Psykologiske undersøgelsesmetoder: 6.4.4.2.2), Klinisk neuropsykologi med børn og unge (Udredningsprocedurer, Valgfri: 7.4.4.2.3), Pædagogisk Psykologi (Udredning 8.4.4.2.2.1), Sundhedspsykologi (Udredning, retning børn og unge: 11.4.4.2.3), Psykoterapi (Klinisk psykologisk undersøgelsesmetodik, retning børn og unge: 12.4.4.2.1), Klinisk Neuropsykologi (Øvrige: 15.3.99)

Tid og sted

Aktuelt er der et åbent heldagskursus arrangeret af Thisted PPR, der afholdes d. 31. oktober 2024 i Thisted. Du kan skrive til kursusarrangør Steven Basnov på [email protected] for mere information.

BASC-3 kurset kan også afholdes som et to-dages kursus. På to-dages kurset er der vægt på, at du på dag 1 får en introduktion til spørgeskemaet og analyse af det. Derefter har du seks uger til at få egne erfaringer, så du på dag 2 kan få sparring på egne cases, så du bliver fortrolig med BASC inkl. tolkning og formidling.

Ellers afholdes kurset løbende og efter forespørgsel. Kurset skal afholdes på jeres arbejdsplads, da jeg ikke kan stille lokaler til rådighed. Det vil sige, at der desværre ikke udbydes kursuspladser til enkeltpersoner.

Du kan finde kursusbeskrivelsen for kurset den 31. oktober som PDF her.

Kursusbeskrivelse

BASC er et unikt værktøj, der kombinerer viden fra spørgeskemabesvarelser – fra skole, hjem og barnet selv – for at nuancere den samlede forståelse af barnets/den unges problemstilling. BASC-spørgeskemaerne kan vurdere følelsesmæssige og adfærdsmæssige problematikker, ressourcer og styrker hos børn og unge i alderen 6- 19 år.

På dette 1-dagskursus får du praktisk og teoretisk viden om spørgeskemaerne i BASC-3 og BESS. Du vil lære, hvordan BASC-3 kan give dig et fundament for et dybere, klinisk interview. Du vil få indblik i, hvordan BASC-3 er opbygget, hvordan det administreres, samt få viden om dets scorer og skalaer til brug i din hverdag som psykolog. Med udgangspunkt i underviserens cases lærer du at analysere og tolke besvarelser fra BASC-3 i sammenhæng med den øvrige undersøgelse fx WISC-V. Det giver mulighed for at uddybe forståelsen for barnet/den unges bagvedliggende problematikker og hjælper med at træffe hurtigere og fagligt velunderbyggede beslutninger om planlægning og prioritering af de efterfølgende skridt i en udredning og/eller efterfølgende indsatser.

Formålet med kurset er at opnå en god forståelse for, hvordan og hvornår du kan bruge BASC3 til at gennemføre kvalificerede vurderinger i dine egne sager samt input til, hvornår den korte version af BASC (kaldet BESS) er relevant.

 

 

Kurset dækker følgende emner:

  • En introduktion til BASC-3 samt screeningversionen BESS, der bl.a. inkluderer hvordan værktøjet er udviklet og opbygget
  • Styrker og svagheder ved BASC-3 i sammenligning med fx BRIEF-2, ADHD-rs og SRS-2
  • Tips og tricks som gør administreringen af testen nemmere og mere valid
  • Gennemgang af BASC-3 skalaer, indekser og sammensatte scorer, herunder de fem validitetsindekser
  • Brug af BASC-3’s særlige progressionsmåling til at måle forandringer over tid
  • Gennemgang af værktøjets skandinaviske normer og psykometriske egenskaber
  • Gennemgang af kliniske grupper med henblik på at kunne genkende og forstå specifikke patientprofiler
  • En diskussion af, hvordan testresultaterne kan bidrage til at forstå en problemstilling hos barnet/den unge, få ideer til udredning samt planlægge intervention
  • Muligheder og udfordringer med triangulering – dvs. en gennemgang af hvordan de tre typer spørgeskemaer (forældre-, skole- og selvrapportering) kombineres og nuancerer forståelsen af barnet/den unge
  • Anbefalinger til, hvordan testresultatet kan formidles på en måde, som giver mening for modtageren

Målbeskrivelser:

Efter endt kursus har kursisten:

  • Opnået viden om, hvad BASC-3 måler, hvordan vurderingsskemaet er opbygget, og hvornår det er relevant at bruge
  • Evnen til at tolke testresultaterne i BASC-3, dvs. de forskellige skalaer, indekser og sammensatte scores
  • Evnen til at reflektere over, hvordan komplekse kliniske profiler kan tolkes
  • Opnået avanceret viden om hvordan triangulering kan bidrage til psykologisk udredning, samt hvordan information fra skoler, hjem og barnet/den unge kan bruges som grundlag for kliniske interviews og planlægning af næste skridt.
  • Værktøjer til at udarbejde den gode skriftlige og mundtlige formidling.

Undervisningsform

Kurset er bygge op omkring undervisning, hvor deltagerne sættes ind i eksisterende viden og praksis om BASC-3. Undervisningen tager udgangspunkt i specifikke cases medbragt af både underviser og deltagere, som vil blive gennemgået og diskuteret i plenum. Derudover vil der være gruppearbejde, hvor deltagerne vil blive bedt om at diskuterer og reflekterer over cases med de værktøjer, som de lærer i løbet af kurset.

Kursuslængde

Kurset kan struktureres som et halv- eller heldagskursus (3 eller 6 timer).
Et heldagskursus vil altid være mere udførligt og dybdegående end et halvdagskursus

Underviser(ere)

Picture of Nina Madsen Sjö,

Nina Madsen Sjö,

Ph.d., specialist og supervisor i børne- og børneneuropsykologi

Kontakt mig gerne, for at høre mere om dette kursus

Tip en kollega om dette kursus

Email
Facebook
LinkedIn