Psykologisk udredning af børn og unge – Hvordan skaber vi en meningsfuld udredning med afsæt i nyeste viden?

Forhåndsgodkendt af psykologforeningen

Kursets målgruppe:

Primært henvendt til psykologer.

Kurset er godkendt med 36 timer som: Børn- og ungemodulet (Psykologisk udredning: 5.3)

Tid og sted

Kurset afholdes aktuelt hos Psykologhuset Mindmove på Vesterbrogade 20, 3. tv., 1620 København V. Datoer for afholdelse er 5. marts 2025 kl. 10-17 og 6. marts 2025 kl. 9-16, 31. marts 2025 kl. 10-17 og 1. april 2025 kl. 9-16 samt 6. maj 2025 kl. 10-17 og 7. maj 2025 kl. 9-16.
Det er muligt for enkeltpersoner at tilmelde sig dette kursus. Se link nedenfor for tilmelding.

Derudover afholdes kurset løbende og efter forespørgsel. Kursusdagen(e) skal gennemføres i lokaler tilhørende den organisation, institution, virksomhed, afdeling eller lignende, der ønsker at få afholdt kurset, da der ikke kan stilles lokaler til rådighed i min praksis.

Du kan finde kursusbeskrivelsen som PDF her.

Kursusbeskrivelse

Kurset er et metodekursus med vægt på at få integrereret den nyeste viden fra psykometri, forskning og anvendt praksis i forbindelse med udredning af børn og unge i kursisternes kliniske praksis. Kurset vil gennemgå forskellige udredningsmetoder og undersøgelsesredskaber for at give deltagerne en basal og bred viden på området. Kurset har endvidere til hensigt at inspirere kursisterne til at vægte god formidling i udredningsprocessen, så udredningens nye viden bliver en del af barnets selvforståelse samt netværkets og familiens forståelse af barnet.

De seks kursusdage har fokus på følgende emner:

  • Rammesætning, ’forhandling’ og planlægning af en udredning; herunder inddragelse af forældre og barn, og hvordan de kan engageres aktivt fra start
  • Hvilke typiske fejl optræder i klagesager, der får kritik i Psykolognævnet? Hvad skal du være opmærksom på for at at undgå ”fejl” i undersøgelsessager?
  • Tips og tricks til administration samt tolkning af WISC-V; herunder hvad kan pege i retning af supplerende testning?
  • Anvendt psykometri med fokus på normer, kliniske profiler, sensitivitet og specificitet eksemplificeret med blandt andet BRIEF-2 og BASC-3.
  • Afdækning af børns/unges tilknytningsstrategier, udviklingstraumer samt identificering af omsorgssvigt, blandt andet illustreret med brug af SSAP/CAI.
  • Metoder til undersøgelse af det familiemæssige og sociale miljø eksemplificeret med udredning af forældres ressourcer, evne til mentalisering og samspilsobservationer.
  • Observation og vurdering af social-kommunikative kompetencer eksemplificeret ved ADOS-2.
  • Udredning af komplekse børnesager med fokus på differentialdiagnostik eksemplificeret med forskelle og overlap i udtryk hos børn/unge med udfordringer i tilknytningen, tilknytningsforstyrrelser eller neuroudviklingsforstyrrelser.
  • Caseformulering som del af den hypoteseafprøvende procedure.
  • Tilbagemelding til barn, forældre og netværk i form af mundtlig og skriftlig formidling fx med visuelle virkemidler eller en fabel til barnet med inspiration fra Terapeutisk Assessment (www.therapeuticassessmentinstitute.com)

Målbeskrivelser

Efter endt kursus har kursisten:

  • Indblik i, hvordan man kan planlægge og udføre sin udredning med brug af forskellige psykologiske tests og spørgeskemaer som en del af et udredningsforløb.
  • Kendskab til styrker og begrænsninger ved de værktøjer indenfor psykologisk udredning, som bliver introduceret på kurset.
  • Et analytisk blik på, hvilke testmetoder og spørgeskemaer, der er relevante i forskellige sammenhænge for eksempel screening, udredning, progressionsmåling.
  • Evnen til at reflektere over, hvordan en rapport vil blive modtaget, og hvordan den kan blive mere letforståelig og anvendelsesorienteret.
  • Evnen til at reflektere over formidlingen af udredningsresultater til barnet, familien, skole og/eller behandlere, så formidlingen er tilpasset den enkelte modtagers behov

Undervisningsform

Kurset er bygge op omkring undervisning, hvor deltagerne sættes ind i eksisterende viden og praksis på området. Undervisningen er inddelt i moduler, og til hvert modul vil deltagerne blive bedt om at arbejde i grupper med cases, der relaterer sig til det enkelte modul. Deltagerne vil også blive bedt om at benytte forskellige psykologiske redskaber på deres cases og reflektere over fordele og ulemper ved disse. Diskussionerne vil efterfølgende blive fulgt op på i plenum.

Kursuslængde

Kurset forløber hen over 6 dage

Underviser(ere)

Picture of Nina Madsen Sjö,

Nina Madsen Sjö,

Ph.d., specialist og supervisor i børne- og børneneuropsykologi

Picture of Mette Kyung,

Mette Kyung,

Specialist og supervisor i børneneuropsykologi

Picture of Christina Stenstrup,

Christina Stenstrup,

Ph.d., specialist i klinisk børnepsykologi

Kontakt mig gerne, for at høre mere om dette kursus

Tip en kollega om dette kursus

Email
Facebook
LinkedIn