Kurset afholdes løbende og efter forespørgsel. Kurset skal afholdes på jeres arbejdsplads, da jeg ikke kan stille lokaler til rådighed. Nogle vælger at lave lukkede kurser for egen arbejdsplads. Andre vælger at lave et åbent kursusopslag, hvor eksterne er velkomne. Se fx dette åbne kursus, der afholdes april-juni 2025, men kurset er netop blevet overtegnet.
Du kan som inspiration se kursusbeskrivelsen for kurset d. 4. april og 13. juni som PDF her
Formålet med dette kursus er at give dig praktiske redskaber og teoretisk viden til mere effektivt at kunne planlægge og gennemføre et interventionsforløb for børn og unge (3-20 år), specifikt ift. eksekutive funktioner. Dette gøres ved at klæde dig på til at (a) forholde dig kritisk til evidensgrundlaget for interventionsformer samt (b) forbinde dette til en hverdagspraksis og (c) vurdere effekten af den valgte interventionsform.
For at gøre kurset praksisnært er der lagt vægt på inddragelse af kursisternes egne erfaringer og afprøvninger, og dette gøres ved, at der er 10 uger mellem første og anden kursusdag, så du har mulighed for afprøvning af det lærte på egne cases.
Eksekutive funktioner er valgt som fokusområdet af flere grunde. For det første dækker de eksekutive funktioner et bredt område, da der både findes kognitive, adfærdsrelaterede og emotionelle undergrupperinger af de eksekutive funktioner. For det andet er de eksekutive funktioner meget væsentlige færdigheder i hverdagslivet og har betydning for kvaliteten af de sociale kompetencer, og hvordan mennesker på sigt klarer sig i forhold til uddannelse og tilknytning til arbejdsmarkedet. Eksekutive vanskeligheder har mange former, og det kan være udfordrende at udvælge/anbefale/ designe interventioner for børn og unge med denne type af vanskeligheder – især hvis der skal vælges ud fra en evidensbaseret tilgang.
Med afsæt i en gennemgang af den nyeste teoretiske og forskningsbaserede viden om interventioner hos børn med eksekutive vanskeligheder vil vi på kurset arbejde med:
Kurset har særligt fokus på to diagnostiske grupper: børn/unge med ADHD og børn/unge med hovedtraume. Der vil gennem cases gives mulighed for at deltagerne reflekterer over psykologens muligheder for at intervenere i forhold til individ, familie, gruppe og samfund ved de (diagnostiske) grupper, som deltagerne selv arbejde med; samt hvordan man forholde sig til hverdagsproblemstillinger, hvor der er begrænset evidens.
Kursets første dag vil i højere grad have fokus på gennemgang af eksisterende viden og praksis på området, hvorefter forskellige interventionsformer vil eksemplificeres gennem kliniske cases med børn og unge med eksekutive vanskeligheder.
Kursets anden dag, 3-6 uger efter første undervisningsgang, vil i højere grad have fokus på kursisternes egne cases og afprøvning af viden erhvervet på første kursusdag.
Gennem hele kurset vil der blive vekslet mellem undervisning og diskussioner i plenum og korte seancer med gruppearbejde, blandt andet med inddragelse af (egne) cases, som tillader øvelser, hvor der inddrages diagnostiske, funktionelle, kontekstuelle og sociale tilgange som grundlag for udvælgelsen af interventionsform.
Kurset forløber hen over 2 dage som afholdes med 3-4 ugers mellemrum
Ph.d., specialist og supervisor i børne- og børneneuropsykologi
Ph.d., specialist i neuropsykologi
(+45) 31 14 54 54
[email protected]
Praktisk information
Klinikken er beliggende:
Malmøgade 5
2100 KBH Ø