Valg af interventionsformer – Børn og unge med eksekutive funktionsvanskeligheder

Forhåndsgodkendt af psykologforeningen

Kursets målgruppe:

Primært henvendt til psykologer

Kurset er godkendt (12 timer) som: Børn og ungemodulet (Valg af interventionsformer, børn og unge: 5.4)

Tid og sted

Aktuelt er der et åbent heldagskursus arrangeret af Faxe PPR, der afholdes d. 4. april og 13. juni 2025. Du kan skrive til kursusarrangør Mette Fonsø på [email protected] for mere information.

Ellers afholdes kurset løbende og efter forespørgsel. Kurset skal afholdes på jeres arbejdsplads, da jeg ikke kan stille lokaler til rådighed.

Du kan finde kursusbeskrivelsen for kurset d. 4. april og 13. juni som PDF her

Kursusbeskrivelse

Formålet med dette kursus er at give dig praktiske redskaber og teoretisk viden til mere effektivt at kunne planlægge og gennemføre et interventionsforløb for børn og unge (3-20 år), specifikt ift. eksekutive funktioner. Dette gøres ved at klæde dig på til at (a) forholde dig kritisk til evidensgrundlaget for interventionsformer samt (b) forbinde dette til en hverdagspraksis og (c) vurdere effekten af den valgte interventionsform.

For at gøre kurset praksisnært er der lagt vægt på inddragelse af kursisternes egne erfaringer og afprøvninger, og dette gøres ved, at der er 10 uger mellem første og anden kursusdag, så du har mulighed for afprøvning af det lærte på egne cases.

Eksekutive funktioner er valgt som fokusområdet af flere grunde. For det første dækker de eksekutive funktioner et bredt område, da der både findes kognitive, adfærdsrelaterede og emotionelle undergrupperinger af de eksekutive funktioner. For det andet er de eksekutive funktioner meget væsentlige færdigheder i hverdagslivet og har betydning for kvaliteten af de sociale kompetencer, og hvordan mennesker på sigt klarer sig i forhold til uddannelse og tilknytning til arbejdsmarkedet. Eksekutive vanskeligheder har mange former, og det kan være udfordrende at udvælge/anbefale/ designe interventioner for børn og unge med denne type af vanskeligheder – især hvis der skal vælges ud fra en evidensbaseret tilgang.

Med afsæt i en gennemgang af den nyeste teoretiske og forskningsbaserede viden om interventioner hos børn med eksekutive vanskeligheder vil vi på kurset arbejde med:

  1. en modeltil hvordan man på baggrund af en psykologisk undersøgelse kan designe og evaluere interventioner
  2. konkrete interventionerfor specifikke eksekutive vanskeligheder hos børn samt
  3. at få et kritisk overblik over det aktuelle evidensgrundlagfor forskellige former for interventioner

Kurset har særligt fokus på to diagnostiske grupper: børn/unge med ADHD og børn/unge med hovedtraume. Der vil gennem cases gives mulighed for at deltagerne reflekterer over psykologens muligheder for at intervenere i forhold til individ, familie, gruppe og samfund ved de (diagnostiske) grupper, som deltagerne selv arbejde med; samt hvordan man forholde sig til hverdagsproblemstillinger, hvor der er begrænset evidens.

Temaer i kurset:

  • En model for design af interventioner samt faktorer, som påvirker valget af intervention
  • Gennemgang af hvilke faktorer herunder familie og sociale faktorer, der er associeret med udvikling af gode eksekutive funktioner hos ”almindelige” børn
  • Fokus på forskellige interventionstyper: a) fokus på miljø, familien, skolen og barnet selv b) fokus på forskellige alderstrin med særlig vægt på (i) kognitive funktioner og (ii) selvregulering
  • Gennemgang af evidensgrundlaget for forskellige typer interventioner – og hvordan vi i praksis bedst forstår ”Best Practice”, når evidensgrundlaget er utilstrækkeligt
  • Hjælp til at komme fra teori til praksis: konkretiseringen af teorien med afsæt i egne og / eller deltagernes cases

Undervisningsform

Kursets første dag vil i højere grad have fokus på gennemgang af eksisterende viden og praksis på området, hvorefter forskellige interventionsformer vil eksemplificeres gennem kliniske cases med børn og unge med eksekutive vanskeligheder.

Kursets anden dag, 3-6 uger efter første undervisningsgang, vil i højere grad have fokus på kursisternes egne cases og afprøvning af viden erhvervet på første kursusdag.

Gennem hele kurset vil der blive vekslet mellem undervisning og diskussioner i plenum og korte seancer med gruppearbejde, blandt andet med inddragelse af (egne) cases, som tillader øvelser, hvor der inddrages diagnostiske, funktionelle, kontekstuelle og sociale tilgange som grundlag for udvælgelsen af interventionsform.

Kursuslængde

Kurset forløber hen over 2 dage som afholdes med 3-4 ugers mellemrum

Underviser(ere)

Picture of Nina Madsen Sjö,

Nina Madsen Sjö,

Ph.d., specialist og supervisor i børne- og børneneuropsykologi

Picture of Ann-Marie Low,

Ann-Marie Low,

Ph.d., specialist i neuropsykologi

Kontakt mig gerne, for at høre mere om dette kursus

Tip en kollega om dette kursus

Email
Facebook
LinkedIn